Door: Pieter & Carolien Kos

Beste Sportvriend, Geachte Exposant,

Met het 25-jarige jubileum van afgelopen voorjaar nog vers in ons geheugen voelen wij ons gezegend met de goede afloop van het evenement. Ondanks het beduidend lagere bezoekersaantal heeft het bij veel exposanten toch nauwelijks consequenties gehad in hun beursomzet, ook niet bij de vele duivenverkopers die hun jongen grif van de hand deden. Hoe anders was het enkele weken erna!

 

Helaas moeten wij de Voorjaarsbeurs voor dit jaar annuleren. Verschuiven naar een datum later in het voorjaar heeft in onze ogen weinig zin. Onze zienswijze op de annulering en de reden waarom we hiermee hebben gewacht tot februari treft u in deze email aan. Het betreft een opsomming van wat de revue heeft gepasseerd in het laatste jaar.

 

Inmiddels leven we in Nederland precies een jaar met het Covid virus in ons land. Gedurende het jaar hebben we om ons heen het virus in meer of mindere mate zien toeslaan bij onze dierbaren en bekenden. Al in het voorjaar van 2020 hebben vele landen hun burgers in een zogenaamde “lockdown” geplaatst om zo de verspreiding van virus tegen te gaan. Ook in Nederland zijn er toen allerlei maatregelen opgelegd om de gevolgen van dit Covid virus zo veel mogelijk te beperken. Naar mate de maanden verstreken werd er meer duidelijk en werden drastische maatregelen versoepeld om het normale leven weer op te pakken. Gelukkig hebben we toen toch nog een duivensport seizoen gehad met vele mooie wedvluchten.

 

Vanaf 1 juli mochten er weer beurzen georganiseerd worden zei het onder tal van restricties die we ook in deze email voor u opsommen. Omdat er in de zomer al snel duidelijk was dat de NPO geen nationale manifestatie zou gaan organiseren hebben wij bij Expo Houten gezocht naar een vrije datum in november om een najaarsbeurs te doen houden. Helaas ging deze mogelijkheid aan ons voorbij omdat geannuleerde vakbeurzen voorrang hadden. In de zomer (toen het aantal besmetting redelijk controle was) leek ons dat een mooie gelegenheid om te testen wat wel en niet zo werken bij een drukbezochte Voorjaarsbeurs. Achteraf maar gelukkig want juist in november werden de doorstroom locaties (zoals musea en bioscopen) waar beurzen onder vallen door de overheid verboden. Een najaarsbeurs zat er toen nog niet in, wie weet lukt het een vrij weekend te vinden voor dit najaar. Bij voorkeur, begin of half november.

 

In september begon het aantal met besmettingen wel weer wat op te lopen, maar niet verontrustend dus vol goede moed een plan de campagne gemaakt. Na uitvoerig contact met het bedrijfsleven die de grotere plaatsen innemen bleek er een grote mate van belangstelling om in het voorjaar te exposeren, maar ook veel twijfel. Met de vaccins die er zouden komen moest het toch mogelijk zijn in die periode weer ons normale leven in zekere mate weer op te pakken. Wel werd duidelijk dat het bedrijfsleven zou gaan kiezen voor een andere opzet betreffende de inrichting van hun standruimte, maar dat ter zijde.

 

In de weken die erop volgde alle documentatie van de overheid bestudeerd. Tevens een beurs bezocht in Expo Houten met een vergelijkbare doelgroep. Deze beurs heeft ook exposanten en bezoekers uit heel Europa en had ruimte te kort, zoveel belangstelling was er! De eerste twee plattegronden lagen reeds in de prullenbak en met ervaringen van Expo Houten erbij was er een goed plan met bijbehorende plattegrond voor handen. Eind oktober zou alles per email naar de vaste exposanten gestuurd worden. Makkelijk zou het allemaal niet gaan worden want er waren en zijn veel restricties door de overheid opgelegd om een beurs te organiseren. Zoals bijvoorbeeld:

  • 1,5 meter afstand tussen bezoekers en exposanten (maar ook tussen bezoekers onderling) kunnen waarborgen.
  • In het complex is het dragen van een wettelijk toegestaan mondkapje ten allen tijden verplicht.
  • Looprichting van de bezoekers beperken tot eenrichtingsverkeer.
  • Gescheiden ingang en uitgang voor bezoekers.
  • Bezoekers registratiesysteem, wat inhoudt dat van alle bezoekers de naw gegevens bekend moeten zijn.
  • Maximaal 1 bezoeker per 10m² vloeroppervlak. Meest logisch is net als musea te gaan werken met “time frames”, door bijvoorbeeld de zaterdag te splitsen in een ochtendbezoek en middag bezoek.
  • Indien de “time frames” op zaterdag en zondag in een rap tempo voltekend zijn, kan er een vrijdagmiddag openstelling bijkomen. Omdat het een kosten/baten afweging is zal die beslissing pas in februari vallen.

 

Eind oktober stond alles klaar om verstuurd te worden, maar de cijfers met besmettingen liepen toen alweer snel op en besloten is om maar even te wachten. In november maar weer eens een belronde met het bedrijfsleven gedaan. De animo die er in de zomer nog was bleek geheel verdwenen de overweging om niet deel te nemen of wellicht met een eenmans standje toch aanwezig te zijn bleek de overhand te hebben. Ook de collega duivenbeursorganisatoren ontdekte hetzelfde maar voor hen begon de tijd te dringen. Wat zou het gaan worden in Januari? Gelukkig kunnen wij makkelijk schuiven met de hallen binnen het complex en denkt de directie van Expo Houten met ons mee. De documentatie werd herschreven tijdens de periode dat de overheid de doorstroom locaties en horeca ging sluiten. Ook weer een aangepasten plattegrond gemaakt gebaseerd op de gesprekken uit die periode van wie er wel of niet zouden gaan deelnemen. Vanaf eind november mochten er weer beurzen georganiseerd worden, de genomen maatregelen bleken te werken. Voorlopig een beurs zonder horeca dan, zoveel is wel duidelijk maar de cijfers gaan dalen dus wie weet lukt dat ook in maart…

 

In het weekend van 12/13 december was er een kleine beurs in Expo Houten, binnen twee dagen voltekend door de bezoekers, dus animo om een beurs te bezoeken is er wel! Alles voor elkaar daar en zelfs controle gehad, kortom het ziet er goed uit. In die periode kwam het nieuws vanuit Duitsland dat de beurs in Dortmund niet doorgaat kort erop volgde Polen en erna kwam Kortrijk. Op 19 december volgde de Kerst lockdown. Met de oplopende besmetting cijfers een te verwachten maatregel. Hopelijk krijgen ze hiermee de aantallen naar beneden en met spoedige vaccinaties in het vooruitzicht zou het met de Voorjaarsbeurs nét kunnen lukken…

 

In de december periode is er veel telefonisch contact geweest van exposanten die duiven wilden verkopen. Wat er ook zou gebeuren een overgrote meerderheid zou sowieso rond oud en nieuw gaan koppelen. De eieren zijn nu uit, met deze koude moet dat geen probleem zijn, dat hebben we in de afgelopen 25 jaar al eerder meegemaakt. Afijn, het was wachten tot de week voor 2 februari want dan zou het kabinet gaan beslissen welke versoepelingen er zouden gaan komen. Juist in deze cruciale periode ontstaat er een gemuteerd virus met alle gevolgen van dien. De angst dat de ziekenhuizen gaan overlopen zit er weer in. En vier weken is wel het absolute minimum om een kleine beurs te organiseren. Want in januari werd al duidelijk dat er niet gerekend hoeft te worden op grote getalen van buitenlandse bezoekers. Voor niet-noodzakelijke reizen mag je immers de grens niet over…

 

Al met al zijn we dus in de loop der maanden de beurs gaan afschalen van 4 hallen, naar 3 en vervolgens naar 2 hallen. Voor de Nederlandse markt zou dat een prima plan geweest zijn. Weleens waar zonder een duidelijk verdienmodel voor ons. Maar er had er toch een beurs geweest. Voor potentiële bezoekers die toch opzoek zijn naar een paar mooie jonge duiven of voor diegene die nog een mand wil kopen bijvoorbeeld is het natuurlijk jammer. Verder zijn we telefonisch overeengekomen met sportblad De Duif, Spoor der Kampioenen en Neerlandspostduivenorgaan om hun prijsuitreikingen te doen. Ook deze bedrijven gaan nu nadenken over een alternatief. De prijsuitreikingen van 2020 hadden dit jaar de blikvangers kunnen worden.

 

Met de verlenging van de maatregelen die in eerste instantie tot half januari zouden duren en later tot 9 februari, werd het kort dag om alles goed te organiseren maar niet onmogelijk. Ook voor een klein schalige beurs is er een voorbereidingstijd nodig van 4 tot 6 weken. Denk bijvoorbeeld maar eens aan promotie, twee weken voorbeurs moet er een definitieve deelnemerslijst en plattegrond bekend zijn bij potentiële bezoekers, die moet netjes opgemaakt worden en optijd bij de bladen zijn, dat is al 3 weken! De maatregelen zijn inmiddels verlengd tot 2 maart. Hopelijk kunnen dan de winkels weer open, maar zicht op opening van de doorstroomlocaties en horeca is voorlopig niet! De beurs twee weken verschuiven is geen optie, want dan zijn de gekweekte jongen te groot. De beurs verschuiven naar april is ook geen optie want dan begint het vliegseizoen. En als de doorstroom locaties open mogen, dan mogen de sportkantines ook dus kunnen we gaan inkorven. Het enige wat zou kunnen is in april de one loft races faciliteren, mits men met groepjes van minimaal 5 bij elkaar mag komen, voornamelijk ook buiten.

 

De laatste jaren zien wij groeiende interesse bij de one loft races. Zij geven de beurs een extra dimensie omdat er veel duiven gekocht worden bij de exposanten en direct worden ingebracht bij de one loft races. Ook is er een groeiend aanbod van bezoekers dat duiven komt aanleveren uit eigen kweek. Via de agenten worden er op vele plaatsen in heel Europa duiven aangeleverd en opgehaald. Met de directie van Expo Houten is er overeengekomen om een conceptplan op te stellen als er voldoende interesse is vanuit deze groep. Mits natuurlijk alles binnen de Corona maatregelen valt zouden we bijvoorbeeld binnen de omheinde parkeerplaats hen kunnen faciliteren om daar alle duiven op te halen en onderling uit te ruilen, etc. Als er nieuws is hierover, informeren wij u via onze Facebook-pagina, Voorjaarsbeurs Houten!

Dit jaar dus geen Voorjaarsbeurs. Jammer, want voor zowel exposanten als bezoekers uit heel Europa is deze beurs al jaren één om naar uit toe te leven. Voor grotere exposanten de afsluiting van een winterseizoen met vele beurzen, lezingen en andere bijeenkomsten. Voor de duivenverkopers een ontmoetingsplaats met oude bekenden én een extraatje om het naderende seizoen betaalbaar te houden.

 

Makkelijker was het geweest om in december, of al eerder de stekker eruit te trekken. Maar deze beurs is van en voor iedereen die de duivensport een warm hart toedraagt. Het is daarom ook, dat wij alles geprobeerd hebben om toch in enige vorm de Voorjaarsbeurs te laten doorgaan, tot het laatst toe…

Met vriendelijke sportgroeten,

Pieter & Carolien Kos