Lossing van duiven

Gezamenlijke lossing van duiven

Door Ruud Moes

Als ik zaterdag en de afgelopen dagen naar teletekst kijk begrijp ik niets meer van de organisatie van de duivensport. Een aantal afdelingen had de beslissing genomen op advies van de weerdeskundigen om niet op zaterdag maar op zondag de wedvluchten te houden. Maar een aantal afdelingen deden dat niet en dachten ”het kan zaterdag wel” Het kon dus niet….
Alleen bij afdeling Zeeland de vlucht Niergies 160 km werd er gelost om 14.30 uur. De rest bleef vast met als gevolg dat de jonge duiven nog een nacht extra moesten overnachten.
Als ik dan ga kijken naar diverse afdelingen die willen samenwerken om de duivensport goedkoper en efficiënter te maken hebben we nog veel verschillen en nog veel te bespreken. Maar niets is onmogelijk.

Afdeling 5

Ik bel de voorzitter van de afdeling 5, Danny van de Vrede en vraag op de man af waarom er bij de afd.5 niet op vrijdag is ingekorfd i.p.v. donderdagavond met de wetenschap dat er niet gelost kan worden. Hij antwoordt zeer professioneel: Afd. 5 is een groot gebied met veel vrachtauto’s en opleggers en ingehuurde chauffeurs om dan snel te anticiperen op het weer is daarom niet eenvoudig. Hij zegt dat kleinere afdelingen met een paar vrachtwagens hier beter op kunnen inspelen.

Ik zeg “Hoe moet dat nou met bijvoorbeeld de samenwerking met de afdeling 6 als er zo veel verschillen zijn in inzicht van het juist inspelen op de weersveranderingen. Een aantal dagfondvluchten was er al een samenwerking tot stand gekomen. Dat ging zeer goed, maar op de laatste dagfondvlucht La Souterraine, korfde afd. 5 in op de woensdagavond en de afdeling 6 op de donderdagavond. Dus samen vervoeren was onmogelijk.
Danny zei dat er deze week een overleg is met afdeling 6 om nog meer met elkaar samen te werken en de verschillen te slechten. Ik denk dat dit een goed zaak is.

Droom

Danny zei dat het geweldig zou zijn als de afd. 1, 5 en 6 gezamenlijk gaan vervoeren om de duivensport betaalbaar te houden in de toekomst. Je kan dan een prachtig dagfondconcours organiseren. Er moet dan één commissie komen met veel expertise en kennis die de weerkaarten goed kunnen beoordelen om de juiste beslissingen te kunnen nemen in samenspraak met de vervoerscommissie. Het moet een homogeen geheel worden. Dat is ook een bittere noodzaak. “Verbeter de wereld en begin bij jezelf…” zegt Danny.
Dit is ook precies hetgeen het NPO wil, méér samenwerking ! Het is ook onzin om met 10 half gevulde wagens naar een losplaats te rijden, dit is niet efficiënt. Dit moet veranderen maar weloverwogen en doordacht zodat bovendien de vliegprogramma’s beter op elkaar worden afgestemd. Ook in heel Nederland moet het vliegprogramma overal gelijk worden.
Wij wensen de besturen van de diverse afdelingen veel wijsheid en succes toe!