Door: Peter Sebel

Na de opleervluchten Meer en Duffel was het nu de beurt aan de eerste officiële vitessevlucht van het Zuid-Hollandse vliegprogramma. Op het programma stond Asse-Zellik. Een mooie losplaats die voor alle liefhebbers binnen Zuid-Holland aan de eisen voldoet voor alle kampioenschappen. Helaas is deze losplaats gesloten en moest men op zoek naar een alternatief.

 

Gezien het aantal duiven van afdeling 5, normaal gesproken zo rond de 40.000 is het moeilijk om een geschikte losplaats te vinden, in de buurt van Asse-Zellik waar je als afdeling kan staan. Toen die er niet bleek te zijn, waren de opties dun bezaaid. Of terug naar Duffel, met als gevolg dat de zuidkant van de afdeling niet voldoet aan de minimum-kilometers of naar Quievrain. Uiteindelijk werd voor het laatste gekozen.

 

De duiven moesten een sprong van zo’n 90 kilometer maken. Daarbij kwamen ook nog eens koude en winterse omstandigheden om de hoek kijken. Kortom, het werd de liefhebber er niet makkelijker op gemaakt. Niet meedoen? Meedoen? Alles spelen? Behoudend spelen? Menig liefhebber zal het zich afgevraagd hebben.

 

Zaterdag was het zonovergoten en inderdaad fris. De noordoostenwind was merkbaar aanwezig en het werd een serieuze klus voor de duiven. Toen er werd begonnen met lossen om 10:00 was de temperatuur al iets opgelopen, maar die bleef wel ver achter in vergelijking met afgelopen weekenden. Echter de duiven hadden er geen last van. Ze kwamen goed naar huis.

 

Als eerste mocht losgroep Rood vertrekken. De westkant van de Afdeling behaalde de hoogste snelheden van het weekend. De snelste duif van in totaal 8.119 duiven was van de combinatie J&M Hameeteman uit Ouddorp. Hun 17-1233093 vloog al eens een 7e Chateauroux 928 duiven en pakte nu de overwinning binnen het samenspel Zuid-Hollandse Eilanden.

 

Zuid-Hollandse Eilanden, 2.349 duiven

1.J&M Hameeteman, Ouddorp                                  1258 mpm

  1. J.C. Roodzant, Dirksland 1255 mpm
  2. Grinwis & van Alphen, Ouddorp 1244 mpm

 

Westland, 2.965 duiven

  1. P. Groeneveld, Honselersdijk 1251 mpm
  2. P. & T. van Kester, Poeldijk 1232 mpm
  3. Van Zijl-Holsteijn, Poeldijk 1226 mpm

 

Leiden e.o., 2.805 duiven

  1. A.Kerp. & S.v.Wijk, Katwijk aan Zee 1219 mpm
  2. W. Steenvoorden & Zn, Noordwijk 1215 mpm
  3. L. van den Nieuwendijk, Leiden 1204 mpm

 

De tweede losgroep van het weekend was Wit. De middenstrook van de afdeling werd om 10:15 gelost. In totaal stonden 7.689 duiven in concours en de snelste viel in Rotterdam-Zuid bij J. Beijer. De 18-1052505 stond als 45e getekende op de lijst en wist haar eerste overwinning in groot verband te behalen.

 

Hoeksche Waard, 2.785 duiven

  1. J. Beijer, Rotterdam 1214 mpm
  2. P.C. van Gelder, Rotterdam 1208 mpm
  3. C. Jongsma, Strijen 1204 mpm

 

Midden-Holland West, 1.994 duiven

  1. P.C.E. Sebel Jr., Zoetermeer 1212 mpm
  2. Comb. v. Leeuwen, Stompwijk 1203 mpm
  3. Comb. v. Leeuwen, Stompwijk 1197 mpm

 

Midden-Holland Oost, 2.910 duiven

  1. K. van Dorp en Zn., Rotterdam 1204 mpm
  2. C. van Dijk & Co., Alphen a/d Rijn 1200 mpm
  3. W. Bos, Alphen a/d Rijn 1198 mpm

 

Tot slot mochten de duiven van de oostkant los. De 8.067 duiven van losgroep Blauw werden om 10:30 gelost en 1 duif was met afstand de snelste. Met een voorsprong van 24 meter per minuut had de 18-5006067 van T. Hubers geen directe achtervolgende concurrenten. Deze duif had vorig jaar al de 13e Fontenay 5.438 duiven en een 31e Melun 3.840 duiven gevlogen.

 

Drechtsteden, 2.192 duiven

  1. T. Hubers, Papendrecht 1244 mpm
  2. P. Muller, Dordrecht 1220 mpm
  3. Gwen v/d Merwe, Dordrecht 1220 mpm

 

Gouwe IJssel, 3.254 duiven

  1. G. & S. Verkerk, Reeuwijk 1220 mpm
  2. C. Broekhuisen, Gouda 1220 mpm
  3. Gebr. Epping, Gouda 1220 mpm

 

Zuid-Holland Oost, 2.621 duiven

  1. A. Boonstoppel, Hardinxveld-Giessendam 1209 mpm
  2. J.J. Eskes, Streefkerk 1200 mpm
  3. J. Herman, Woerden 1196 mpm

 

Het eerste officiële vliegweekend zit er op. Volgende week mogen de duiven op herhaling vanuit Quievrain voor Wit en Blauw. Rood zal concoursen vanuit Menen.